z młodej kapusty z wędzonka - zupa z kapustą - pseudo kapuśniaczek#triki #bulion

Kapuśniaczek. Uwielbiam  z młodej kapusty, kiszonej, obydwu na raz... Z dodatkiem mięsa a najlepiej trzech rodzai. To moja taka magiczna sztuczka. 3 rodzaje mięsa. Np. kawałek wołowiny, żeberka wędzone i kurczak. Lub kawałek łopatki wieprzowej, udka kurze i schab. Dowolność. Fajne jest to,że robi się wywar z mięs. Najpierw zawsze zagotowuję wodę z mięsami. Następnie ją zlewam. I tak "czyste" mięso i wodę, zagotowuję ponownie. Bez szumowiny. Gotuje się na małym ogniu "pyrka". Dobre dwie godziny. Czasami jak mam więcej czasu,to wolę nawet i dłużej... Tak przygotowana zupa na DOBRYM wywarze smakuje mi najlepiej.. Nie jest to szybka zupa, ale taka jest najlepsza.
 Do mięsa dodaje zawsze liść laurowy i ziele angielskie.To wystarczy. Cudowną receptą jest jednak patent, który sprzedam właśnie w tej chwili.I sporo mnie to kosztuje. Mój dziadek Św. pamięci, który gotował przy mnie .. zawsze dodawał(a może nie zawsze) cebule do zupy i wygotowywał jej smak.. a wraz ze smakiem cebuli, jej słodyczą, pozostawała ta nuta bliżej nie określonego smaku. W całokształcie to było ujmujące. Do tej pory często wrzucam cebule(w całości) i gotuje do miękkości wraz z mięsem.Następnie wyławiam je( bo rozgotowane nie są mi potrzebne) Cały smak i aromat zostaje w wywarze. Istniała kiedyś. Może i dziś(ale się nie spotkałam) zupa tzw. "Goła Zośka". Mój dziadek opowiadał mi,że to była jedna z podstawowych zup, które gotowało się w czasach biedy. Właśnie wywar z cebuli,który jest słodki,a jednocześnie odrobina soli podkreśla smak dla równowagi. Mamy rosół cebulowy - tak bym to nazwała w dzisiejszych czasach.
Podstawą dobrego kapuśniaku jest oczywiście wywar/bulion, ale.. i tu jest małe ale bo jeśli robimy kapuśniak z kiszonej kapusty to ja zawsze w oddzielnym garnku przesmażam cebulę na maśle z kiszoną kapustą, a w oddzielnym przygotowuję wywar z mięsa. Na koniec całość łączę i dodaje ewentualne warzywa.
Jeśli chodzi o kapuśniak z młodej kapusty, ta nie wymaga specjalnego traktowania. Tzn ją gotuję jako pierwszą, ponieważ jest głównym składnikiem i jest dosyć twarda *mimo,że młoda. Dlatego gotuje się najdłużej, następnie dodaje marchewkę, ewentualnie por i pietruszkę *włoszczyznę;
Gotuję do miękkości kapusty. Wywar z mięsa łącze razem z zupą kapuścianą. Na widocznym zdjęciu są inne warzywa typu kalafior, bo miała to być ogólnie zupa warzywna z przewagą młodej kapusty.
W towarzystwie mięs. Do smaku sól i pieprz.
Smacznego.

Biorąc pod uwagę,iż zupa była robiona "na oko". Wymienię składniki:
- mieszanka warzyw z kalafiorem ( na zupę wiosenną, kalafiorową )
- 2-3 kostki rosołowe/ jarzynka bez soli
- mała młoda kapusta lub jej ćwiartka
- kawałek wędzonki, np. żeberko wędzone,kości wędzone
- ok 250 gram mięsa z indyka, najlepiej udźca
- kilka liści laurowych i ziela angielskiego
- maggi albo sos sojowy do smaku

Sposób przygotowania:
Kapustkę myjesz,szatkujesz i gotujesz do miękkości wraz z zielem angielskim i liśćmi laurowymi. Super sprawą jest dodanie wędzonego mięsa,ponieważ zupka od razu pyrka. Inaczej się ma jeśli dodajesz mięso indycze. Trzeba zawsze zagotować w oddzielnym garnku samodzielnie. Wylać tę wodę z szumem,krwią i brudem - to moja zasada. Dopiero takie oczyszczone z pierwszej warstwy mięso i opłukane - dodaje do zupy. Zagotowaną kapustkę z mięskiem - gdy będzie już prawie miękka,dodajemy warzywka z mieszanki np. z kalafiorem. Dodajemy kostki rosołowe.Dla bardziej "fit",można dać jarzynkę bez soli;) Zagotowujemy do miękkości warzyw. 
Z zupy wyławiamy części mięsne. Mięsko z żeberek wędzonych czy też udźca indyka obieramy i wrzucamy do zupy Doprawiamy sosem sojowym, lub maggi. 

 

Komentarze

Popularne posty