niedziela, 11 stycznia 2015

Dieta Kopenhaska - 13 dniowa pełna relacja (opis diety w teorii i w praktyce) cz.1 teoretyczna



Dieta kopenhaska

Nazywana dietą ostatniej szansy. Kto raz jej spróbuje i skosztuje nie zapomni wymagań jakie przed Nami stawia, ale i efektów oraz satysfakcji, którą osiągamy po 13 dniach!

  • utrata ok. 7kg w przeciągu 13 dni ( to nie powinno być głównym celem aczkolwiek wiem, że najczęściej tak jest:-) )

  • poprawa przemiany materii

  • zmniejszenie się żołądka, co wiąże się z utratą kg po diecie

  • zmianie nawyków żywieniowych

    (unikamy soli, cukrów i przetworzonej żywności)

    Dieta kopenhaska 1. nie pozwala na odstępstwa. Nie ma gumy do żucia, albo dodatkowego czegokolwiek!  - czego nie ma w jadłospisie. 

    Jeżeli ten pierwszy i najważniejszy warunek zostanie spełniony - uda nam się przetrwać na tym programie żywieniowym powinniśmy być z siebie dumni.

     

    Produkty jakie jemy w trakcie diety

    to wołowina - jak najchudsze części

    Źródło:http://www.bstrading.pl/wolowina/


     szynka - najlepiej wędzona, jak najmniej przetworzona

    Źródło:http://archiwum.allegro.pl/oferta/poledwiczki-wieprzowe-wedzone-wedzonki-tradycyjne-i4348927731.html







    Źródło: http://e-naturalna.pl/2010/04/jogurt-naturalny-na-zdrowie/


    Źródło: http://zielonafarma.com.pl/nabial-jaja/1280-jaja-z-wolnego-wybiegu-tzw1.html

    dobrej jakości jogurty

    jaja jak najbardziej ekologiczne czyt. z wolnego wybiegu (klasa 0,1,ew.2 chów ściółkowy)

     

    Źródło: http://daniazklasa.blog.onet.pl/tag/salatka/

    sałata  -  dowolność - wybieramy ulubioną

        

    pomidory

    Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Pomidor

     

    owoce  -  jabłko ananas grejpfrut
    Źródło: http://www.spryciarze.pl/inspiracje/44262   

      






    Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Grejpfrut

    Źródło: http://kobieta.wp.pl/gid,15466898,img,15467038,kat,1036861,title,Jedna-marchewka-dziennie,galeriazdjecie.html
    marchewka cytryna


    Źródło: http://www.fitwit.pl/ile-kalorii/33,538,warzywa/szpinak-gotowany-z-sola.html

    kompot  przygotowany  samodzielnie  z  dowolnych  owoców 

    Źródło: http://jakpaczekwmasle.blogspot.com/2014/07/domowy-kompot-z-wisni.html

     szpinak, brokuł, ryba - dowolna, oraz najchudsza część kurczaka - pierś

    do tego duża ilość wody każdego dnia

    Źródło: http://www.niam.pl/pl/artykul/1382-pyszne_brokuly_gotowane_na_parze

    Źródło: http://www.ilewazy.pl/piers-z-kurczaka

    Źródło: http://www.pij-wode.pl/blog/ranking-wod-mineralnych

    / Wołowina / Przyjrzyjmy się jej dokładniej. Jaką część można uznać najchudszą?

    Oczywiście polędwicę. Jej cena jednak jest bardzo wysoka. Dobrej jakości polędwicą wołową możemy z pełną śmiałością jeść na surowo(tatar);Na diecie kopenhaskiej nie ma powiedziane w jaki sposób ma wyglądać obróbka termiczna tego mięsa. Od krwistego po średnie wysmażenie mięsa.Nie poleca się wysmażania bardzo mocnego.Chodzi tu o zachowanie jak największej wartości odżywczej, która w wysokich temperaturach spłyca się, a mięso bardzo mocno wysmażone również jest cięższe do strawienia/ 

    Nawet jeśli kg "nie zejdą" z Nas tak jak oczekiwaliśmy:

    Źródło:http://slideplayer.pl/slide/420093/# (polecam krótką prezentacje dotyczącą mięs)




    1. poczujemy generalną poprawę samopoczucia 
    2. ogólne poczucie poprawy zdrowia
    3. oczyszczenie organizmu 
z toksyn ponieważ notabene ta dieta(nazywana dietą) w rzeczywistości jest kuracją oczyszczającą, nie odchudzającą - mającą na celu przygotowanie naszego organizmu - Nas samych do dalszego odżywiania się w sposób zdrowy.  

Te 13 dni to czas, w którym uczymy się nawyków żywieniowych, a właściwie zmieniamy dotychczasowe. I dzięki temu, że nie idziemy na żadne odstępstwa jest ona tak silnie działająca. 

Potrzebna jest przede wszystkim silna motywacja, którą każdy kto zechce stosować DK musi posiadać w sobie samym. Częste potknięcia przy jadłospisie, wymówki, lub ogólne wahania nastroju mogą okazać się silniejsze od Naszego założenia - przejścia tych 13 dni. Trzeba pamiętać,że nawet utrata większości kg w przeciągu pierwszych 6 dni nie jest przeprowadzoną DK ani całkowicie ani prawidłowo. Dla pełnego efektu należy trzymać się wytycznych od A-Z. Każde nawet drobne odstępstwo, lub zamienianie składników pokarmowych na inne, oznacza koniec diety. Przerwanie diety najczęściej powtarza się z powodu nieprzestrzegania jej surowych założeń. Przypuśćmy, że zamiast wołowiny jesz pierś z kurczaka i wydaje Ci się,że wszystko jest ok. Jednak tak nie jest. Każdy składnik jest solidną podstawą tej diety. 

  • Źródło: http://slideplayer.pl/slide/420093/#


    Odpowiednio do siebie dobrane nie bez powodu.
    Kumulacja enzymów, witamin, z produktów, które spożywamy w danym posiłku spala całościowo program żywieniowy na 13 dni
     i gwarantuje Nam efekty nie tylko chwilowe.

    Czy kuracja kopenhaska jest bezpieczna?
     Na przeróżnych forach można poczytać skrajne opinie dotyczące DK. Czytając, że ktoś schudł bardzo dużo można myśleć
     - i Nam się uda. Jednak jeśli ktoś informuje nas o rzekomej niemożności jej przejścia.. - mogą nastąpić wątpliwości. Czy ta dieta jest bezpieczna? A może jednak coś w Niej pozmieniam dla ułatwienia? Być może wtedy będzie "lepsza". 


    • Nie da się jej udoskonalić bardziej niż jest. W oryginalnej wersji dostarczamy dziennie od 600 - 1000kcal. Jednak tajemnica z pozoru nie tkwi w niskiej ilości kcal, a w wartości odżywczej tych kcal. Kaloria kalorii nie równa. W pożywieniu jakie dostarczamy dla Naszego organizmu przez 13 dni liczy się jakość danego produktu. Jest to przede wszystkim żywność nieprzetworzona, lub przetworzona w jak najmniejszym stopniu. Dzięki temu mamy pewność,że "wiemy co jemy", a nasz organizm pozbawia się stopniowo toksyn jakie nagromadziliśmy, złóg w jelitach, które u dorosłego człowieka potrafią nagromadzić się w kilu kg.To właśnie jest główne założenie tej diety. Aby się oczyścić, pozbyć się tego, co negatywne. Skutkiem ubocznym aczkolwiek najprzyjemniejszym jest utrata kg





      Źródło: http://slideplayer.pl/slide/420093/#
      • Kto wymyślił dietę? Skutki uboczne? Dla kogo? 

        Podobno tej diety nie wymyślił nikt ze Szpitala w Kopenhadze, a prawdziwego autora raczej nie poznamy.Jedno jest jednak pewne, dieta jest skuteczna. 



      Nieprzyjemne sytuacje, dotyczące zasłabnięć, głodu, bóle głowy i inne są oznaką iż dieta działa. Nasz organizm uwalnia się od "choroby". Trzeba odróżniać prawdziwe powody, dla których należy przerwać kurację, a "słabość" i brak wiary w jej metodę




      Jeśli ktoś przewlekle choruje, jest bardzo młody albo bardzo stary, jest w ciąży,  okresie karmienia, posiada inne istotne zmiany dotyczące zdrowia,  - nie powinien w ogóle podchodzić do Diety Kopenhaskiej.


      Źródło: tapety z google



      •   Efekt jo - jo?


        Często spotykam się z opiniami, iż po 13 dniach następuje efekt jo-jo. Należy jednak wziąć pod uwagę fakty - dlaczego tak się dzieje? Zbadać indywidualny przypadek danej osoby. Sytuacja zdrowotna, stan psychiczny i ogólne samopoczucie ma wpływ na to, czy do efektu jo-jo dochodzi czy nie. 

        Z mojego punktu doświadczenia wynika, że kuracja kopenhaska przeprowadzona ściśle do końca gwarantuje nam nie tylko utratę kg po 13 dniach, ale utratę kg po przejściu na odpowiednią dietę . Osoba, która poświęciła swoje 13 dni z życia o silnej motywacji nie pozwoli sobie przytyć a ucieszona utratą kg chce zrzucić ich jeszcze więcej. 


         Po pierwsze ogólne nastawienie, wiara w to co się robi.

         

        Po drugie - dieta przygotowuje Nasz organizm do zupełnie innego odżywiania. Smak surowych, nie przetworzonych produktów zmienia nasze kupki smakowe i myślenie o jedzeniu. Możemy łatwiej oduczyć się spożywania cukrów, bynajmniej w jego najgorszej - przetworzonej formie (batoniki, cukiereczki, ciasteczka); Zapewniam, że nie sposób jest z czystym sumieniem i w ogóle z ochotą zjeść coś słodkiego, przetworzonego po tej diecie. Człowiek stara się utrzymać wagę a jeśli sięga po zdrowsze produkty, zaczyna stosować dietę dostosowaną do potrzeb swojego organizmu (efektu jo-jo nie będzie); 

         


        Po trzecie - należy znaleźć dla siebie odpowiednią dietę. Zainteresować się Nią, nawet przed przeprowadzeniem kuracji Kopenhaskiej; w trakcie jej stosowania - zdrowym odżywianiem się. Każdy z Nas jest inny, a program 13 dniowy opiera się na Fazie Przygotowującej do Już indywidualnego programu żywienia. 


        Jeśli chodzi o mnie, jest to głównie mięso, warzywa, żywność jak najmniej przetworzona. Jedni wolą owoce, lub ryby, albo są wegetarianami. (Aczkolwiek na DK jest mięso i w jej trakcie nie jest to możliwe). Trzeba znaleźć coś dla siebie. Po 13 dniach kuracji, "nowy" plan na żywienie wydaje się być bardzo sycący i wbrew pozorom łatwiej jest schudnąć niż przytyć. Chyba, że ktoś "rzuca się na jedzenie" sądząc, że może sobie bezkarnie na to pozwolić. Podczas DK pijemy dużo wody. Woda zastępuje w dużym stopniu jedzenie, pomaga pokonać uczucie głodu. Warto wyrobić w sobie ten nawyk i pozostawić go już do końca życia. Po oczyszczaniu rzadko pojawia się ochota na bardzo tłuste albo bardzo słodkie. Warto iść za głosem sumienia i "kombinować" w nowych smakach, wybierać owoce zamiast słodyczy. Polecam dietę "Paleo". Jej ogólne zasady łatwo przyswoić po przeprowadzonej kuracji kopenhaskiej. A dietę Paleo można przystosować pod swój organizm i upodobania,bo nie ma nic gorszego niż nieprzyjemność stosowania diety. A dieta - to sposób na zdrowy styl życia.


        Źródło: http://krainacydru.pl/content/34-cydrowe-jablka.html


        • Wypoczęte ciało i umysł.

          Wysypiamy się. Relaksujemy w taki sposób, jaki lubimy najbardziej. Możemy czytać ulubioną książkę, oglądać filmy, grać w gry. Zadbać dodatkowo o stan swojego umysłu. Warto brać kąpiele, masować się oliwkami aby ujędrnić swoją skórę. Kurację najlepiej przeprowadzać "na wolnym", tzn jeśli ktoś pracuje ciężko fizycznie, albo bardzo umysłowo - może ze względów czysto energetycznych nie wyrobić. Mała ilość kalorii, owszem ma na celu odżywić nasz organizm, ale może też wykończyć jeżeli np. będziemy w trakcie uprawiali sport, forsowali nadmiernie swój organizm. Mamy wypoczywać, bo tego w tym okresie potrzebujemy "aby odchorować" i "nie mieć na głowie niczego więcej". Pamiętajmy by powtarzać sobie mantrę "to tylko 13 dni". I z każdego dnia cieszyć się jak dziecko! Być z siebie dumnym.Motywować się, nagradzać. Pisać np. plan motywacyjny, listę nagród jakie nas czekają po przeprowadzeniu kuracji. Cieszyć się tym co się wydarza i nie zaprzątać sobie głowy lękami i niepotrzebnymi stresami - bo to również jest czynnik, który odpowiada za niepowodzenia. Dobrze jest zaprosić przyjaciółkę na wspólne "dietowanie" i wspierać się wzajemnie, lub znaleźć kogoś anonimowego na forum, który właśnie tak jak Ty walczy! 

          Źródło: http://pychotka.pl/Ryby-i-owoce-morza-informacje

          • Uwaga!

            Diety nie należy przeprowadzać częściej niż, co 2 lata - jeśli przeprowadziło się ja solidnie,od A-Z bez oszukiwania. Gdyby jednak zdarzyło się coś, wydarzenie losowe, przerwiesz dietę w trakcie.. Możesz ją powtórzyć od 3-6 miesięcy po przerwaniu. Jeśli spodoba Ci się dieta i odczujesz potrzebę jej powtórzenia, a nie minęły jeszcze dwa lata - możesz powtórzyć kurację zmodyfikowaną. Teraz już stosując zamienniki,np. zamiast wołowiny - kurczak, zamiast szpinaku - brokuł, itp. Nie będzie już to DK, ale będzie o wiele przyjemniejsza w stosowaniu, zapewni ogólny komfort, samopoczucie i zapewne utratę kg(w nieco mniejszym stopniu),ale jest to pewien sposób. Pamiętaj jednak,że zmodyfikowana dieta kopenhaska zawsze musi być opatrzona takim godłem. Jeśli podchodzisz do Niej pierwszy raz Warto Przeprowadzić ją w Wersji ORYGINALNEJ. To bardzo ważne. Istotą jest jak zareaguje Twój organizm a tylko prawidłowo przeprowadzona kuracja pozwoli Ci cieszyć się prawdziwymi efektami. Za pierwszym razem Kuracja również działa najlepiej.   
            Źródło: http://stressfree.pl/woda-z-cytryna-twoj-bezcenny-zastrzyk-energii/

          • Ważne wskazówki dotyczące jadłospisu podczas   stosowania diety kopenhaskiej

            1. Zamieniać możemy lunch z obiadem miejscami tylko w ramach tego samego dnia.
            2. Oryginalny jadłospis zawiera kawę z ekspresu z kostką cukru. Może być rozpuszczalna. Wybieramy najlepszą gatunkowo, na jaką możemy sobie pozwolić.Koniecznie jedna i koniecznie z cukrem.
            3. Jajka mają być gotowane na twardo (w skorupce)
            4. Szpinak gotowany do odparowania wody. Najlepiej smakuje przygotowany na parze, to samo dotyczy brokułów; warzywa nie tracą koloru, nie rozgotowują się i zachowują więcej składników odżywczych. Posiadają lepszy smak.
            5. Dopuszczalne przyprawy to sól ( morska, kamienna)i pieprz. 
            6. Pomidor surowy najlepiej bez skóry.
            7. Befsztyk, najczystszy ( bez żyłek ), najbardziej odpowiednia będzie polędwica.Można jednak wybrać inne części, obrane starannie z żyłek, kostek itp. Smażymy na łyżce oliwy(macerujemy mięso)i kładziemy na rozgrzaną patelnie, smażymy w stopniu wysmażenia takim jak lubimy, lub podduszamy z małą ilością wody, ale nie gotujemy.
            8. Sałata - jaki rodzaj lubisz z połową łyżeczki oliwy (witaminy ADEK rozpuszczają się w tłuszczach), cytryna - jeśli nie lubisz jej kwaśnego smaku przy sałacie, możesz wycisnąć ją do wody i wypić przy posiłku, który spożywasz kiedy w jadłospisie jest sałata z cytryną.
            9. Woda najlepiej niegazowana, ale jeśli lubisz, możesz wybrać średnio gazowaną o niskiej zawartości sodu. Dobrze jeśli wybieramy wodę bogatą w magnez, potas. Jeżeli woda Ci nie wystarcza, możesz pić zieloną herbatę dobrej jakości. ok. 2 L dziennie płynów.
            10. Owoce są trzy do wyboru: jabłko, ananas albo grejpfrut - wybierasz taki jaki wolisz gdy w jadłospisie widnieje słowo "owoc". Jedyny dzień, w którym znajduje się kompot - tutaj wybierasz swoje ulubione owoce, z których to wygotowujesz wywar - kompot i zjadasz również wygotowane owoce.
            11. Jogurt naturalny 2/3 szklanki czyli niecała szklanka. Tutaj nie chodzi o to aby z miarką co do ml wyliczać sobie jogurt. Jogurty naturalne też różnią się od siebie składem i o ile nie robimy samodzielnie, to kupujemy taki jaki lubimy. Nie zjadamy jednak go więcej niż powinniśmy.
            12. Szynka najlepiej wędzona, dlatego, iż jest mniej przetworzona niż szynki, które w sklepach wędliniarskich mogą być szprycowane. Plaster szynki to 100gram. Wędzonej będzie to grubszy plaster, natomiast gotowanej krojonej na krajalnicy będzie więcej cieńszych plasterków. Wybieramy opcję jak najbardziej odpowiadająca Nam.
            13. Serek naturalny. Istnieje jednak dowolność tzn. może być to serek homogenizowany, lub serek wiejski ale wybieramy bez cukrowy.
            14. Marchewka koniecznie utarta.
            15. Grzanka to w oryginalnej wersji duńskie pieczywo, które u Nas nie jest łatwo dostępne. Polecane jest chrupkie pieczywo.
            16. Kurczak - pierś odtłuszczona i bez skóry, gotowana.
            17. 7 dnia grilowana pierś kurczaka. Może być też pierś indycza.(Wybieramy chude mięso). Jeśli nie mamy grilla, funkcji grilla, używamy formy pieczenia, najlepiej w folii aluminiowej bądź rękawie do pieczenia, aby zatrzymać soki.
            18. Ryba chuda - dorsz, pstrąg, sola, może być i łosoś. W rybach są dobre tłuszcze, ważne jest jednak aby nie jeść skóry a same mięso.                                                                                                                  
            19. Dietę trzeba zaplanować tak, aby pasowało nam jej przeprowadzenie zgodnie z kalendarzem.
            20. Wsparcie.Wyrzeczenia.Satysfakcja. To hasła przewodnie kuracji.
            21. Godziny posiłków: Śniadanie 8-9; Lunch: 12-14; Kolacja godz. 17-18. Chodzi o to,aby posiłki były zjadane regularnie, a ostatni posiłek nie był jedzony przed pójściem spać. Jeśli prowadzisz np. tryb życia nocny, dostosuj godz.posiłków do własnego trybu życia.
             

            Plan posiłków:

    • 1 i 8 dnia: Śniadanie: kubek czarnej kawy + łyżeczka cukru;lunch: 2 kurze jajka na twardo, gotowany szpinak, pomidor; kolacja: duży befsztyk wołowy, sałata z oliwą i cytryną;
      2 i 9 dnia: Śniadanie: kubek czarnej kawy + łyżeczka cukru;lunch: duży befsztyk wołowy, sałata z oliwą i cytryną; duży owoc; kolacja: plaster szynki, 2/3 szklanki jogurtu naturalnego;
      3 i 10 dnia: Śniadanie: kubek czarnej kawy + łyżeczka cukru + grzanka; lunch: Gotowany szpinak, pomidor, mały surowy owoc; kolacja: 2 jajka na twardo, plaster szynki, sałata z oliwą i cytryną;
      4 i 11 dnia: Śniadanie: kubek czarnej kawy + łyżeczka cukru; lunch: 1 jajko na twardo, tarta marchew, serek wiejski; kolacja: kompot i 2/3 szklanki jogurtu naturalnego;
      5 i 12 dnia: Śniadanie: duża marchew tarta z dodatkiem soku z cytryny; lunch: 1 duża ryba; kolacja: duży befsztyk wołowy, sałata z oliwą i cytryną oraz kilka(6-8) różyczek brokuła;
      6 i 13 dnia: Śniadanie: kubek czarnej kawy + łyżeczka cukru + grzanka; lunch: pierś z kurczaka, sałata z oliwą i cytryną; kolacja: 2 jajka na twardo, duża tarta marchew;
             7 dzień: Śniadanie: kubek herbaty bez cukru; lunch: pierś kurczaka
             grilowana; kolacja: NIC 
  •   
     
Życzę sobie i Wam powodzenia! Ps. Pełna relacja przeprowadzonej diety kopenhaskiej prze zemnie w praktyce w następnym artykule.
Prześlij komentarz

Peace!

Peace!